Canalblog
Editer l'article Suivre ce blog Administration + Créer mon blog
Publicité
Guangzhou voor beginners
5 octobre 2011

eerste shoppingtrip - first day of shopping


First things first. Ik moet bereikbaar zijn dus op zoek naar een SIM kaart. Het hotel had mij een straatnaam gegeven die alom gekend voor telefoons en abonnementen.   Veel keuze  en waarschijnlijk vol interessante aanbiedingen .
Eén klein detail : ik kan geen woord mandarijns. De winkelbediendes : geen woord engels. De flyers : alles in het mandarijns. Zelfs de getallen zijn anders. Ik verstond geen sikkepit van wat er op de papiertjes stond.
De verkopers dachten dat als ze hetzelfde woord 10 keer herhalen dat ik het uiteindelijk zou verstaan, maar helaas mijn natuurlijk aanleg voor het leren van mandarijns liet mij toch even in de steek.
Ik wou geen abonnement afsluiten waarvan ik niet wist wat het inhield of hoelang die contracten liepen. Ik had gehoopt dat prepaid een algemeen gekend begrip was maar niemand leek mij te begrijpen. Monthly fee, monthly fee.
Mijn duitse SIM kaart laat het hier afweten.  De foutmelding krijg ik enkel in het mandarijns maar ik vermoed dat er
geen roaming agreement is tussen phonic en een chinese partner.
Mijn chauffeur had mij met handen en voeten proberen uitleggen dat ik hem moest opbellen als ik met SIM kaart had zodat hij mij kon komen ophalen.  Gelukkig stond hij niet te ver geparkeerd en ben ik zelf naar de wagen kunnen stappen. Hij verschoot zich een ongeluk dat ik opeens aan de deur stond. Hij probeert weer te tonen dat ik moest bellen ( er wordt blijkbaar niet verwacht dat ik stap) maar ik kon hem niet uitleggen dat ik geen SIMkaart had.
Eerste dag was dus niet zo’n succes.
’t Is wel stillekes in de auto ...

first things first. I have to reachable so I went out to look for a SIM card. The hotel had given me the name of a famous
street where you can buy all kinds of cellphones, attributes and simcards. A lot of choice and propably very interesting promotions. One small detail: I don't understand a word Mandarin. The shop-assistents are not able to speak English. The flyers : everything in Mandarin. Even the numbers are different. I didn't understand anything from those papers. Some shop-assistents tought that
if they repeat the same word 10 times that eventually I would understand what they are saying. Unfortenately my natural ability for learning Mandarin was abandoning me.
I didn't want to sign a contract from which I didn't knew the details. So I tried to buy a prepaid card. I thought that prepaid card was a universal term but nobody seem to understand me. As I didn’t had a SIMcard I could call the driver. Luckily he parked the car in the same street. So I walked to the car. He was so surprised to see me at the door. He tried to explain me again that I had
to call him ( apperantly he doesn't expect me to walk) but I couldn't explain him that I didn't had a SIMcard.
First day wasn't a big succes.
It is quiet in the car.

Publicité
Publicité
Commentaires
Newsletter
Publicité
Guangzhou voor beginners
Archives
Publicité