Canalblog
Editer l'article Suivre ce blog Administration + Créer mon blog
Publicité
Guangzhou voor beginners
20 janvier 2012

hong bao

 In China is de gewoonte dat de werkgever een rode enveloppe geeft aan zijn werknemers voor het chinese nieuwjaar. Allemaal goed en wel maar er zijn geen regels over hoeveel je daar in moet steken. Sommige spreken over een dertiende maand gegeven door de werkgever, andere over een teken van appreciatie. Onze ayi heeft geen werkgever dus ik moet haar dertiende maand compenseren. Maar onze chauffeur zou ook iets kunnen krijgen van zijn werkgever. Afhankelijk of Mr P wel of niets van de car-rental maatschappij krijgt, moet ik meer of minder geven als teken van mijn appreciatie. Dat is echt niet evident want ik wil hem ook niet beledigen door te weinig te geven. Maar te veel geven is, vindt mijn echtgenoot dan niet zo super. Eerst moest ik weten of Mr P ook iets van zijn bedrijf krijgt, dus ging ik heel discreet dat in het kantoor vragen toen ik de factuur ging afhalen. Discreet in China, hoe dom kon ik zijn... Degene aan wie het gevraagd had, herhaalt mijn vraag in het chinees ( en ik heb het verstaan) aan een collega die verantwoordelijk is voor mijn contract. Het herhalen bestond uit het roepen van de ene kant van het kantoor naar de andere kant van het kantoor. De chauffeur stond ook in het kantoor dus hij wist ook wel wat hem te wachten staat.  Hij probeerde nog te grappen dat hoe meer geld ik erin steek hoe beter. 
Maar ondertussen heb ik nog steeds geen idee wat een correct bedrag is om hem te geven. Chinezen openen geen cadeau voor de ogen van degene van wie ze het gekregen hebben, dus kan ik niet aan hun gezicht zien of het dan ok is of niet.

  P1130010 P1130013  P1150029

In China it is the tradition for the employer to give red envelopes for Chinese New Year to his employees . I have no problems with that but there are no rules about how much you need to put it in. Some people speak about a thirteenth month given by the employer, others speak about a sign of appreciation. Our Ayi has not an employer so I have to compensate for her by given her a thirteenth month. But our driver should get something from his employer. Depending on whether or not Mr. P gets a red envelop from the car rental company, I should give more or give  him just as a token of my appreciation. That's really not easy because I do not want to insult him by giving not enough. But also don't want to give too much as then my husband getting angry because I spend to much money. First I had to know wether Mr. P receives something of his company, so I discreetly asked it in the office when I did pick up the bill. Discreetly in China..., how stupid could I be ... The person to whom I had asked it, repeated my question in Chinese to a colleague who is in charge of my contract. acutally she shouted from one side of the office to the other side of the office. The driver was in the office so he knew also what he could expect for his chinese new year. He tried to joke that the more money I have put it better. But I still have no idea what the correct amount to give him. Chinese do not open gifts in front of the person from whom they have received the gift, so I can not see their face or it is okay or not.

 

Publicité
Publicité
Commentaires
Newsletter
Publicité
Guangzhou voor beginners
Archives
Publicité