Canalblog
Editer l'article Suivre ce blog Administration + Créer mon blog
Publicité
Guangzhou voor beginners
16 février 2012

cooking

In elk land heb je dezelfde problemen : wat zullen we vandaag eten ? Als ik in de winkel loop kan ik maar de helft van de groenten klaarmaken. De chauffeur had mij helpen kiezen voor het menu van de week. Hij had mij groenten getoond waarvan hij zei dat ze lekker waren. de deal was, ik koop de groenten maar jij maakt ze klaar. Eigenlijk was dat als grap bedoeld maar chinezen hebben niet echt hetzelfde gevoel voor humor.
Vandaag heeft Mr P gekookt voor mij. Hij had echt zijn best gedaan : alles zorgvuldig gekuisd, vlees gemarineerd en mij dan een echte chinese maaltijd voorgeschoteld. Eigenlijk kan hij beter koken dan de ayi. ( dat zie je ook aan zijn buik tov die van onze ayi) Eigenlijk kwam het mij ook goed uit dat Mr P kookte want ik vandaag mijn test. De test is opgesteld door een instituut in Peking. Bij een goed resultaat krijg ik een soort certificaat dat ik een very basic Chinese beheers.
Ondertussen ben ik op zoek naar een nieuwe ayi. Bij de eerste kandidate die langs kwam, had ik geen goed gevoel. Toen mijn echtgenoot vroeg wat er verkeerd aan haar was, kon ik hem geen antwoord geven. Ze was vriendelijk, netjes, leek correct maar toch voelde ik mij niet 100% ok bij haar. Maar 'mijn redder in nood' had een oplossing. Wij zijn naar een krot geweest waar 3 chinesen zaten ( geen idee wat ze deden) maar ik vermoed dat het een soort vdab was. Geen databank met werkzoekend of zo, gewoon 3 borden met daarop wat plaatselijk KMO's nodig hebben om hun team te vervolledigen ( het enige wat ik kon lezen was CAD ) . Voor de rest moet je maar vertrouwen op het onfeilbare geheugen van de 3 chinezen. Het onfeilbare geheugen zei dat ze momenteel geen ayi's, maar ze gaven een nummer van een andere barak ( hetzelfde systeem) waar ze eventueel wel een ayi hadden. Mr P is contactpersoon voor alle vdab calls, omdat ik niet kan antwoorden als een kandidaat ayi mij opbelt.
Terwijl mijn echtgenoot alle masseuses van het stadje waar hij werkt , probeert om te praten om als ayi te komen werken, krijgt Mr P foto's toegestuurd van ayi's die willen komen werken. Iedereen gelukkig ;-)

P2170120

In every country you have the same problem: what will we eat today? If I walk through the store, I can only cook half of the vegetables they offer. The driver had to help me choose the menu of the week. He had pointed some vegetables to me which he said that they were delicious. the deal was, I buy the vegetables but you make them ready. Actually it was meant as a joke but Chinese do not really have the same sense of humor. Today, Mr P cooked for me. He had really done his best: everything carefully cleaned, meat marinated and he served me a real Chinese meal. Actually he can cook better than the Ayi. (Which shows in his belly compared to the one of our Ayi)
It was very convienend that Mr. P because I cooked because I had my test Mandarin today. The test is made by an institute in Beijing. With a good result I get a kind of certificate that shows I have a very basic Chinese knowledge.
Meanwhile I am looking for a new Ayi. with the first candidate who came along, I did not feel good. When my husband asked what was wrong with her, I could not answer him. She was friendly, neat, seemed correct but I did not feel 100% ok with her. But 'my savior' had a solution. We have been to a shack where 3 Chinese people were sitting on a chair (no idea what they did) but I suspect it was a kind vdab. No database of job seekers or so, just 3 boards with some local small enterprises who need to complete their team (the only thing I could read was CAD). For the rest you just have to trust the infallible memory of the 3 Chinese. The infallible memory, said she's currently no Ayi, but they gave a number from another barracks (same system) where she possibly had a Ayi. Mr. P is vdab contact for all calls, because I can not answer as a candidate Ayi calling me.
While my husband tries all the masseuses of the town where he is working to try to convince one to come to work as an Ayi at our work, Mr P gets photos of Ayi's who want to work for me. Everybody happy ;-)

 

Publicité
Publicité
Commentaires
Newsletter
Publicité
Guangzhou voor beginners
Archives
Publicité