Canalblog
Editer l'article Suivre ce blog Administration + Créer mon blog
Publicité
Guangzhou voor beginners
5 avril 2012

muggen - mosquito

ik heb nu in de chinese les geleerd om te telefoneren in het chinees.
mijn juf chinees vroeg me vandaag om samen met haar water te bestellen voor in de klas. 6 maanden geleden zou ik in paniek geslaan hebben maar nu is dat allemaal geen probleem. ik verstond eigenlijk niet goed wat die vrouw aan de andere kant van de lijn vroeg, maar ik weet dat ik gewoon het abonnee nr en het aantal flessen moet zeggen. mijn juf hoorde mij vlekkeloos het water bestellen en ze stond versteld. ik heb van de glorie genoten en niet gezegd dat ik dat het niet mijn eerste bestelling was. Ondertussen heb ik tussen andere kleine probleempjes dan water te bestellen; onze ayi kan Seth niet aan. Ze heeft totaal geen gezag. ik vroeg haar om seth te helpen zijn pyjama aan te doen maar dat lukte blijkbaar niet. ze kwam me halen om te zeggen dat Seth zijn pyjama niet wil aandoen. Hij heeft niet te willen, hij heeft te moeten!
Mr P heeft de muggennetten op de kamers gehangen. we waren samen een betonboor gaan kopen. Die chinezen in de winkel waar zo geschrokken dat europese vrouw een boor kwam kopen dat ze vergeten waren mij het 3dubbele van de prijs aan te rekenen.
Het belangrijkste waren de netten van de kinderen, maar hij had genoeg energie om ook nog de mijne op te hangen. Dit was de eerste keer dat hij in mijn slaapkamer kwam. Mijn echtgenoot slapen wel in 1 bedkader, maar onze matrassen en donsdekens zijn apart. Wij hechten veel belang aan onze nachtrust ( met de klemtoon op rust).  Mr P keek verbaasd als hij onze 'gescheiden' bedden zag. Ik leg hem uit dat ik altijd kou heb en dus liefst lang in flanellen dekens slaap terwijl mijn echtgenoot allang in katoenen lakens slaapt.  Dat begreep hij nog minder.
Dus vraag ik hem ' heb jij maar 1 bed?'
Hij antwoordt mij dat hij geen heeft .
- waar slaap jij dan in ?
- in een bed. ( chuang)
- hoe? maar jij zegt net dat jij geen bed hebt.
- jij vroeg mij of ik boot (chuan) had.
bed- boot , klein verschil.
Jinthe was superblij met haar 'prinsessenhemelbed'. De chauffeur was gelukkig als de beide kinderen hem om de hals vlogen om hem te bedanken om hun 'tent' op te hangen boven hun bed.
mijn net had jammer genoeg het omgekeerde effect. er was een klein gaatje in mijn net. de mug had haar weg erin gevonden maar kon nadien er niet meer uit. verbaast het je dat ik muggenbeten had ?

I have now learned in my chinese course to call in Chinese. my chinese teacher asked me today, to order water for the classroom on the phone. 6 months ago I would have started to panic but now it's no problem. I couldn't understand really what that woman on the other side of the line was saying but I know I just had to tell her my cardnumber and the number of bottles. my teacher heard me flawlessly order water and she was amazed. I enjoyed my moment of glory and didn't say that I was not my first time to order water. Meanwhile, I have little other problems than to order water , our Ayi can not handle Seth. She has absolutely no authority. I asked her to help seth to get his pajamas on but apparently it didn't work out. she came to me to say that Seth does not want to wear his pajamas. it is not about 'wanting' , he HAS to !
Mr. P has hung mosquito nets in the rooms. we went together to buy a masonry drill . Those Chinese in the store so surprised that European woman came to buy a drill that they had forgotten to charge me tripple of the price .
The most important were the nets of the children, but he still had enough energy to hang mine too . This was the first time he came into my bedroom. My husband and I are sleeping in 1 bed frame, but our mattresses and duvets are separate. We attach great importance to our sleep (I know that this doesn't sound romantic). Mr. P looked surprised as he saw our "separated" beds. I explain to him that I'm always cold so I still sleep in flannel blankets while my husband sleeps already in cotton sheets. it is so practical but he didn't understood it at all.
So I ask him 'do you have only 1 bed? "
He answered me that he hasn't any.
- Where you sleep in?
- In a bed. (Chuang)
- How? But you just said that you didn't have any bed.
- You asked whether I had a boat (chuan).
bed-boat, small difference.
Jinthe was super happy with her "princessbed". The driver was also happy when the two children run into his arms to thank him.
I had unfortunately just the opposite effect. there was a small hole in my net. the mosquito had found its way inside but could not get out afterwards. surprised that I had mosquito bites?

Publicité
Publicité
Commentaires
Newsletter
Publicité
Guangzhou voor beginners
Archives
Publicité